Wielkość czcionki:AAA

WRZESIEŃ

Wracamy do szkoły

„Rocznica wybuchu II wojny światowej”

Poznajmy się

  • powitanie nowych członków świetlicy
  • zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
  • zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica

Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej

  • regulamin świetlicy, obowiązki uczniów świetlicy
  • poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy
  • gra w usportowione "dwa ognie”
  • gry stolikowe

Wakacyjne wspomnienia

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
  • wakacyjne pamiątki
  • malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji
  • gry i zabawy na powietrzu
  • praca z mapą

Przestrzegamy zasad ruchu drogowego

  • przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze
  • jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie)
  • tworzymy kodeks pieszego
  • pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek pieszych
  • spacer po okolicy i na plac zabaw

Sprzątamy Świat

  • jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły
  • pogadanka tematyczna: Dlaczego ludzie śmiecą?
  • udział w akcji „Sprzątanie Świata”

Pożegnanie lata

  • moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata
  • malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata
  • głośne czytanie bajek

Nadchodzi jesień

  • wycieczka po parku w Golejewku, obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, sprzątamy zwiedzaną okolicę
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie
  • układanie krzyżówek z hasłem jesień
  • oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce wakacyjnej

PAŹDZIERNIK

Zwierzęta wokół nas

  • wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach, Co to są zwierzęta nocne?
  • zwierzęta hodowlane w gospodarstwach
  • gry i zabawy w odgłosy zwierząt
  • gry i zabawy stolikowe
  • gry i zabawy z piłką

Jesienne zmiany w przyrodzie

  • pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie
  • poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści, pospolite drzewa liściaste, iglaste
  • wycieczka po okolicy i na plac zabaw
  • rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru
  • wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie,wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny

Jesienne prace w ogrodzie

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
  • rozmowa na temat związków przyczynowo - skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku
  • jesienna pogoda, wypowiedzi uczniów na temat pogody
  • jesienne skarby, zorganizowanie jesiennej wystawki, wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku
  • wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac
  • czytanie tekstu z podziałem na role
  • wycieczka do parku i na plac zabaw
  • wiersze o tematyce jesiennej, słuchanie czytanych przez nauczyciela bajek

Dzień Edukacji Narodowej

  • rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy
  • przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń.

Oglądanie filmów o tematyce przyrodniczej

LISTOPAD

W zdrowym ciele zdrowy duch

  • pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią
  • witaminy z owoców i warzyw
  • sposoby przechowywania owoców i warzyw
  • głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki
  • wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie
  • gry i zabawy stolikowe
  • gry i zabawy z piłką

Świetlicowe przyjaźnie

  • swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach
  • praca plastyczna mój przyjaciel
  • głośne czytanie bajek

Ptasie odloty

  • żegnamy odlatujące ptaki – spacer po okolicy
  • głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii
  • rozpoznawanie ptaków i ich nazw
  • wspólna rozmowa na temat; dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
  • oglądanie książek o ptakach, albumów...
  • wykonanie papierowej składanki ptaka
  • w jaki sposób pomagamy ptakom które zimują w kraju? -pogadanka

Układ Słoneczny

  • co to jest Układ Słoneczny?
  • praca z encyklopedią, słownikiem geograficznym
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat Układu Słonecznego
  • wspólne objaśnienie pojęć: astronom, astronauta
  • kim był Mikołaj Kopernik?
  • Wyjaśnienie pojęcia „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”

Zmiany pór roku

  • obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie - zajęcia terenowe
  • ustalenie, co jest przyczyną zjawiska pór roku w przyrodzie
  • omówienie pozornej wędrówki Słońca i długości dnia i nocy w każdej z pór roku
  • rozmowa nt. zmian przyrody w różnych porach roku i ich wpływie na życie ludzi, zwierząt i roślin
  • słuchanie utworu muzycznego A. Vivaldiego „Cztery pory roku”(jesień)

Narodowe Święto Niepodległości

  • opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów
  • przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego
  • dział w uroczystości szkolnej z okazji Narodowego Święta Niepodległości
  • przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego
  • oglądanie bajek i filmów dla dzieci

GRUDZIEŃ

Moja rodzina

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacją przyniesionych pamiątek, zdjęć
  • rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny
  • zabawa w architekta – dom moich marzeń; praca plastyczna
  • wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie "Jak postępować, by tworzyć kochającą się rodzinę?
  • gry i zabawy z piłką
  • wspólna rozmowa nt. Jak dzielę się obowiązkami z rodzeństwem, by pomóc rodzicom?

Książka moim przyjacielem

  • jak zachęcić innych do czytania książek?- rozmowa
  • moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki
  • pogadanka z bibliotekarzem nt. zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczanych książek
  • czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role
  • wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania
  • piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz, odczytanie najciekawszych prac
  • opowiadamy i czytamy baśnie

Otrzymujemy i dajemy prezenty

  • pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty
  • adresowanie koperty, krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata
  • portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna
  • nauka pakowania prezentu w ozdobny papier
  • oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce świątecznej

Przygotowujemy się do świąt

  • wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka
  • słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia
  • oglądanie gałązek jemioły, rola plantacji świerków w ochronie lasów
  • słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd- tradycje Bożego Narodzenia
  • wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu
  • swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii
  • wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim

Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach
  • omówienie ilustracji przedstawiającej szopki

STYCZEŃ

Witamy Nowy Rok

  • swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok
  • zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do wyznaczonego celu
  • jak zaplanować bal karnawałowy?
  • wspólna rozmowa
  • doskonalenie gry w warcaby
  • zabawy skoczne ze skakanką

Zima, zima

  • obserwacja otoczenia wokół szkoły
  • zabawy ruchowe na boisku
  • zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki
  • wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji
  • jak pomagamy ptakom podczas zimy?
  • malowanie zimowych drzew różnymi technikami; np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą - barwy zimne
  • ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi
  • rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”

Bezpiecznie na śniegu i lodzie

  • swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych
  • rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad
  • zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych
  • niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni - droga hamowania pojazdów zimą
  • wycieczka do parku

Nasza biblioteka

  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek
  • co mogę zrobić dla szkolnej biblioteki?
  • przypominamy regulamin biblioteki
  • rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka - „Książka to najlepszy przyjaciel”

Moja Babcia i mój Dziadek

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem
  • redagowanie życzeń dla babci i dziadka
  • próby składania życzeń
  • rozmowa nt. szacunku do osób starszych
  • oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce zimowej

LUTY

Przyglądamy się zimie

  • gry i zabawy na śniegu, toczenie kul, lepienie bałwana
  • wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, papieru kolorowego
  • obserwacja pogody w lutym: temperatura, opady, długość dnia
  • obserwacja stopnia zanieczyszczenia śniegu, roztopienie śniegu, filtrowanie wody
  • malujemy zimę – praca plastyczna

Tropimy ślady na śniegu

  • tropienie i rozpoznawanie śladów zostawianych przez kolegów
  • analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra
  • raca plastyczna: „Fantastyczne zwierzaki i ich ślady”

Dokarmiamy zwierzęta zimą

  • rozmowa na temat sposobu dokarmiania zwierząt zimą
  • pogadanka - jak należy się zachowywać na zajęciach terenowych
  • wycieczka terenowa – dokarmiamy naszych podopiecznych
  • praca plastyczna „Zwierzęta zimą”
  • zabawy ruchowe z kółkiem ringo

Dbamy o naszą świetlicę

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy
  • ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyku świetlicy
  • jak należy dbać o sprzęt szkolny? – rozmowa
  • giełda pomysłów „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza”
  • oglądanie bajek i filmów przygodowych dla dzieci

MARZEC

Pory dnia i roku

  • rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc
  • praca z globusem
  • uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi
  • swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku, zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach
  • warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku
  • Dzień Kobiet

Zapach przedwiośnia

  • analiza przysłowia „W marcu jak w garncu”
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wspólnego wyjścia
  • obserwacje podczas spaceru oznak przedwiośnia
  • swobodna rozmowa nt. zaobserwowanych zmian zachodzących w przyrodzie
  • ćwiczenia i zabawy ruchowe i oddechowe tematycznie związane z przedwiośniem

Przyjaciel Ziemi

  • swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi
  • zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”, Światowy Fundusz Ochrony Przyrody -praca z przygotowanymi materiałami
  • jak ja mogę pomóc Ziemi? - swobodne wypowiedzi
  • próba refleksji nad obecną sytuacją
  • zabawy na wolnym powietrzu

Obserwujemy przyloty ptaków

  • spacer po najbliższej okolicy
  • obserwacja ptaków, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych, zapoznanie z budową ptaków, określenie kierunków przylotów i odlotów
  • obserwacja ptasich gniazd, określenie miejsc budowy gniazd i „materiałów budowlanych”
  • rola gniazd w życiu ptaków – swobodne wypowiedzi
  • praca plastyczna „Ptasie powroty”

Powitanie Wiosny

  • uroczyste topienie Marzanny
  • obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny
  • układanie haseł witających wiosnę
  • rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie
  • oglądanie filmów przyrodniczych

KWIECIEŃ

Poznajemy drzewa

  • wycieczka przypominamy gatunki poznanych drzew
  • obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych, omówienie warunków życia
  • rozpoznawanie drzew po liściach, igłach
  • budowa liści
  • swobodna rozmowa - uczniowie opisują poznane drzewa, wykazują różnice i podobieństwa

Wiosenne prace

  • swobodne wypowiedzi dzieci o wiosennych pracach w ogródku
  • rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy, określenie co możemy zmienić, poprawić, naprawić, posprzątać
  • gry i zabawy ruchowe z przyrządami
  • gry stolikowe

Malujemy pisanki

  • swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych
  • malowanie pisanek
  • ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę, pisankę marzeń
  • rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus dyngus
  • własne doświadczenia związane z tym świętem - rozmowa

Składamy świąteczne życzenia

  • indywidualne wypowiedzi uczniów o zwyczajach wielkanocnych ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pisania świątecznych kart
  • zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach
  • wspólne zgromadzenie słownictwa potrzebnego do napisania świątecznych życzeń
  • projektowanie własnych kart i pisanie życzeń
  • oglądanie bajek i filmów dla dzieci

Światowy Dzień Ziemi

MAJ

Majowe święta

  • oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja”
  • opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała
  • gry stolikowe

Wiosenna pogoda

  • wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju
  • majowe kwiaty, poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy
  • poznajemy procesy zapylania i rolę pszczół
  • praca plastyczna „Polne Kwiatki”
  • poznanie różnych gatunków chwastów: wzajemne prezentowanie chwastów zebranych na wycieczce
  • próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości
  • swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów
  • czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie; kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast

Moja rodzina

  • wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny
  • przytaczanie rodzinnych anegdot
  • prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych

Moja mama, mój tata

  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy
  • układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty
  • moi rodzice - praca plastyczna

Nasze zdrowie

  • próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję?, Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na lekcjach wf?
  • sprawdzamy swoją sprawność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym
  • głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka
  • odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie
  • swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie
  • oglądanie filmów przyrodniczych

CZERWIEC

Dzień Dziecka

Poznajemy prawa dziecka

  • wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata
  • praca z mapą, odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie
  • próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
  • uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie
  • zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci - Order Uśmiechu
  • projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę

Lato, lato...

  • rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem
  • mój przepis na lato - pisemna praca w grupach
  • przypominamy letnie i wakacyjne piosenki
  • swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu
  • praca plastyczna pt. „Lato”

Obserwujemy otaczającą nas przyrodę

  • obserwowanie zmian jakie nastąpiły w przyrodzie
  • swobodne wypowiedzi na ww. temat

Gdzie na wakacje.

  • raca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje
  • nauka wakacyjnych i letnich piosenek
  • zabawy ruchowe na boisku szkolnym

Wakacyjne przestrogi

  • swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak bezpiecznie podróżować”?
  • przypominamy numery alarmowe
  • układamy wakacyjny regulamin
  • oglądanie filmów o tematyce wakacyjnej
Herb polski

Czy wiesz, że

  • W tym roku zebrano 2053 kg kasztanów i żołędzi na dokarmianie zwierząt leśnych.

Statystyki

Odsłon artykułów:
124154

Czy wiesz, że

  • W tym roku zebrano 2053 kg kasztanów i żołędzi na dokarmianie zwierząt leśnych.

Bierzemy udział w projektach

Godziny przerw

Przerwy międzylekcyjne w naszej szkole są w godzinach: 9.10 - 9.20, 10.05 - 10.20, 11.05 - 11.15, 12.00 - 12.10, 12.55 - 13.05, 13.50 - 14.00