PROJEKT PROMUJĄCY ZDROWY STYL ŻYCIA „ZDROWA, BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
Prezentowany Projekt Promujący Zdrowy Styl Życia „Zdrowa, bezpieczna i przyjazna szkoła” jest rezultatem poszukiwań najbardziej skutecznych metod edukacji zdrowotnej. Zespół nauczycieli naszej placówki po wieloletnich doświadczeniach zdecydował się włączyć do swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej bogaty wachlarz systemowy działań w zakresie promocji zdrowia.
O naszym zdrowiu w znacznej mierze decydujemy sami, zależy ono od naszego stylu życia. Niestety, niekorzystne zwyczaje żywieniowe i siedzący tryb życia powodują duże zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji choroby i krótsze życie. Duże korzyści osiągniemy wprowadzając nawet nieznaczne zmiany w naszym postępowaniu. Poprawa stylu życia będzie najskuteczniejsza poprzez osobiste zaangażowanie całej społeczności szkolnej i dawanie dobrego przykładu. Oczekujemy, że poprzez realizację projektu wdrożymy na stałe zasady zdrowego stylu życia i wykształcimy wśród dzieci i dorosłych właściwe podstawy prozdrowotne.
Cele projektu
- Propagowanie zasad zdrowego stylu życia.
- Kształtowanie postawy dbania o zdrowie i środowisko przez członków społeczności naszej placówki.
- Zachęcanie i przyzwyczajanie do zdrowego stylu życia.
- Umożliwianie uczniom rozwoju ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacnianie ich poczucia własnej wartości.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
- Budzenie zachwytu otaczającą przyrodą.
- Kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody i postaw opiekuńczych.
- Rozwijanie i kształtowanie aktywności ruchowej.
- Umożliwianie udziału w różnorodnych formach zajęć sportowych.
- Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i stosowanie zasad racjonalnego żywienia.
- Przybliżenie istoty uzależnień i wynikających konsekwencji oraz umożliwienie dokonywania właściwego wyboru.
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami na temat zasad higieny w poszczególnych dziedzinach życia człowieka.
- Wspomaganie w podejmowaniu działań na rzecz higieny osobistej i otoczenia.
- Kształtowanie bezpiecznych zachowań w sytuacjach zagrażających życiu oraz umiejętności udzielania i korzystania z pierwszej pomocy.
- Dbanie o higienę układu nerwowego (odpoczynek, ćwiczenia relaksacyjne, umiejętność rozmawiania umiarkowanym tonem, unikanie hałasu, umiejętność opanowywania gwałtownych reakcji emocjonalnych)
- Budzenie świadomości bycia integralną częścią przyrody - poznawanie potrzeb człowieka oraz właściwych sposobów korzystania z jej dóbr (racjonalne gospodarowanie bogactwami naturalnymi, wykorzystywanie naturalnych źródeł energii, segregowanie odpadów i recykling).