Szkółka wędkarska w szkole działa od 2008 roku. Do szkółki należą uczniowie klas IV - VI. Na zajęcia uczęszczają również dzieci nie zapisane do kółka (chłopcy i dziewczęta) – nazywamy ich sympatykami sportu wędkarskiego.
Zajęcia odbywają się w piątki po skończonych zajęciach lekcyjnych. Dyrekcja szkoły bardzo przychylnie zaakceptowała powstanie i działalność tego typu zajęć dla uczniów, jako alternatywy spędzania wolnego czasu oraz rozwijania zainteresowań dzieci w bliskim kontakcie z przyrodą. W okresie wiosny i jesieni w zależności od warunków atmosferycznych zajęcia odbywają się w formie warsztatów nad wodą, a w okresie zimy spotkania odbywają się na terenie szkoły, w sali audiowizualnej lub w klasie. Na zajęciach w placówce szkolnej uczniowie zapoznają się z wybranymi zagadnieniami ze Statutu PZW oraz Regulaminu Amatorskiego Połowu Ryb. Na podstawie fotografii i plansz uczą się rozpoznawać poszczególne gatunki ryb. Podczas zajęć w sali kinowej oglądają filmy o tematyce wędkarskiej (techniki połowu ryb, sposoby przygotowywania sprzętu, o łowieniu poszczególnych gatunków ryb, sztuce nęcenia, przygotowywaniu zestawów). Warsztaty nad wodą polegają na wykorzystaniu zdobytej wiedzy w praktyce. Rokrocznie nad stawem w Chojnie rozgrywane są Szkolne Zawody Wędkarskie o Puchar Dyrektora SP Chojno. Nagrody i puchary na te zawody kupuje Rada Rodziców szkoły, a wręczane są one na apelu kończącym rok szkolny. Bardzo dobrze układa się współpraca z Kołem PZW Balaton w Miejskiej Górce. Zarząd Koła wspomaga działalność kółka, a nieocenionym współpracownikiem szkoły jest skarbnik koła p. Stefan Janik, który zawsze pomaga przy organizacji imprez o charakterze wędkarskim. Na apelu kończącym rok szkolny podsumowywana jest całoroczna rywalizacja o Puchar Szkoły Podstawowej w Chojnie w Wędkarstwie Spławikowym. Praca z dziećmi w sporcie wędkarskim przynosi spodziewane efekty. Wielu byłych uczestników zajęć, w wieku starszym wstępuje w szeregi Polskiego Związku Wędkarskiego i odnosi sukcesy nie tylko o zasięgu powiatu czy okręgu, ale także kraju. Korzyści jakie daję uczniom uczestnictwo w zajęciach:
- umiejętność w sposób zorganizowany spędzania wolnego czasu
- sportowa rywalizacja w czasie warsztatów i zawodów wędkarskich
- poznanie i kształtowanie kultury oraz etyki wędkarskiej - sport wędkarski jako forma aktywnego wypoczynku
- reprezentowanie szkoły w zawodach wędkarskich poza gminą
- uczeń zna metody i techniki połowu ryb oraz umie je wykorzystać
CELE NADRZĘDNE:
- zapoznawanie młodzieży szkolnej z zagadnieniami wędkarstwa rekreacyjnego, propagowanie wędkarstwa jako formy spędzania wolnego czasu;
CELE PODSTAWOWE:
- rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą;
- wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna;
- uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska;
- zachęcanie uczniów do aktywnej rekreacji i przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas czynnego wypoczynku;
- wdrażanie do przestrzegania regulaminu amatorskiego połowu ryb;
- integracja uczniów ze środowiskiem naturalnym;
- utrwalanie zasad bezpiecznego wypoczynku nad wodą;
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej;
- wspólne wyprawy wędkarskie;
- udział w zawodach i imprezach plenerowych organizowanych na terenie powiatu;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami lokalnych przedstawicielami Polskiego Związku Wędkarskiego;
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozwijanie zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu;
- rozumienie ciągłości rozwoju kultury i trwałości ludzkich osiągnięć poprzez własną aktywność;
FORMY:
część teoretyczna:
- poznanie regulaminu amatorskiego połowu ryb (prawa i obowiązki wędkującego w wodach PZW, zasady wędkowania, zasady organizowania zawodów w wędkarstwie spławikowym i rzutowym łowienie ryb, kontrola i odpowiedzialność wędkujących w wodach PZW );
- zapoznanie się z poradnikiem wędkarskim - „ABC młodego wędkarza” (pierwsza wędka, rodzaje wędek, nęcenie, dodatkowe akcesoria, metody połowu ryb);
- ekologia - (podstawy ekologii, ryby i ich środowisko, ichtiofauna słodkowodna Polski, ochrona środowiska wodnego);
- etyka (podstawy etyki, etyka wędkarska, etyka ekologiczna wędkarza);
- omówienie zagadnień „Pierwszej pomocy w nagłych wypadkach” (porażenie piorunem, porażenie słoneczne, ukąszenia, utonięcia, złamania, zranienia, kleszcze); przypomnienie numerów telefonów alarmowych;
część praktyczna:
- zapoznanie się z prezentacjami multimedialnymi o tematyce wędkarskiej w pracowni internetowej; przeglądanie stron internetowych związanych z wędkowaniem;
- oglądanie filmów o tematyce wędkarskiej w sali kinowej szkoły;
- zajęcia warsztatowe przy sporządzeniu elementów zestawów do wędkowania, ćwiczenia w rzutach do celu, nauka węzłów;
- zajęcia praktyczne nad zbiornikiem wodnym;
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z DZIAŁALNOŚCI SZKÓŁKI:
- sport wędkarski jako forma aktywnego wypoczynku;
- sportowa rywalizacja w czasie zawodów wędkarskich - poznanie i kształtowanie kultury i etyki wędkarskiej;
- podnoszenie ekologicznej i zdrowotnej świadomości - działanie na rzecz ochrony przyrody;
- edukacja na rzecz biotopu - obcowanie z przyrodą;
- spędzanie w zorganizowany sposób czasu wolnego;
- tolerancja i życzliwość.
REGULAMIN SZKÓŁKI WĘDKARSKIEJ:
Uczniowie zobowiązani są do przestrzegania:
- regulaminu amatorskiego połowu ryb;
- przepisów kodeksu drogowego;
- zasad bezpiecznego wypoczynku nad wodą;
- regulaminu wycieczek;
- uczeń podczas zajęć, wycieczek i wypraw wędkarskich wykonuje polecenia nauczyciela.
Zabrania się uczniom:
- samodzielnego oddalania się od grupy podczas wycieczek;
- samodzielnego opuszczania klasy i terenu szkoły podczas zajęć;
- wchodzenia do wody bez zgody nauczyciela;
- uczeń chcący brać udział w wyprawach wędkarskich musi przedstawić prowadzącemu kółko pisemną zgodę rodziców;
- uczeń chcący opuścić klasę, szkołę lub teren wyprawy wędkarskiej zobowiązany jest powiadomić o tym nauczyciela;
- każde dolegliwości i urazy należy bezzwłocznie zgłosić nauczycielowi;
- wszelkich uszkodzeniach wędzisk i akcesorii wędkarskich należy niezwłocznie powiadomić nauczyciela;
- każdy uczeń odpowiedzialny jest za ład i porządek w miejscu przeprowadzanych zajęć;
- uczeń dba o dobre imię Kółka Wędkarskiego.
OCZEKIWANIA:
uczeń będzie:
- znał podstawowe przepisy Regulaminu Amatorskiego Połowu Ryb;
- przestrzegał zasad bezpiecznego połowu ryb;
- znał metody, techniki połowu ryb i będzie umiał je wykorzystać;
- znał florę i faunę naszych wód;
- brał udział we wspólnych wyprawach wędkarskich;
- prezentował działalności kółka poprzez wyeksponowanie prac na ściennej gazetce tematycznej w bibliotece szkolnej;
- reprezentował szkołę na zawodach i imprezach plenerowych organizowanych na terenie powiatu;
- brał udział w organizowanych spotkaniach z przedstawicielami lokalnych organizacji ekologicznych i przedstawicielami Polskiego Związku Wędkarskiego.
TEMATYKA SPOTKAŃ SZKÓŁKI WĘDKARSKIEJ:
- Spotkanie organizacyjne. Regulamin Szkółki Wędkarskiej.
- Regulamin amatorskiego połowu ryb.
- Podstawowy sprzęt wędkarski – podział.
- Gazetka ścienna Kółka Wędkarskiego.
- Ćwiczenia – rozpoznawanie łowiska.
- Przynęty wędkarskie.
- Zanęty i nęcenie.
- Gatunki ryb naszych wód.
- Rodzaje wędzisk i kołowrotków.
- Rodzaje spławików i sposoby ich wyważania.
- Rodzaje żyłek (podstawowe węzły) i haczyków.
- Rozpoznawanie łowisk w zimie.
- Zimowe techniki połowu ryb.
- Zimowy sprzęt wędkarski.
- Łowiska i nasze wody.
- Kultura osobista wędkarza.
- Techniki gruntowe połowu ryb.
- Spotkanie z przedstawicielem PZW.
- Flora i fauna polskich wód.
- Ekologia naszych wód.
- Techniki spławikowe połowu ryb.
- Ćwiczenia – połowy technikami spławikowymi.
- Ćwiczenia – połowy technikami gruntowymi.
- Techniki spinningowe połowu ryb.
- Przygotowanie do zawodów wędkarskich.
- Zasady oraz sposób rozgrywania zawodów rzutowych
- Udział w zawodach wędkarskich z okazji Dnia Dziecka.
- Organizacja i udział w zawodach rzutowych
- Organizacja i udział w zawodach o Puchar Dyrektora Szkoły
- Ćwiczenia – połowy ryb dowolnymi technikami.
- Czasopisma, portale internetowe o tematyce wędkarskiej.
- Uzupełnianie gazetki ściennej.