WRZESIEŃ
Wracamy do szkoły
„Rocznica wybuchu II wojny światowej”
Poznajmy się
- powitanie nowych członków świetlicy
- zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
- zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica
Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej
- regulamin świetlicy, obowiązki uczniów świetlicy
- poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy
- gra w usportowione "dwa ognie”
- gry stolikowe
Wakacyjne wspomnienia
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
- wakacyjne pamiątki
- malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji
- gry i zabawy na powietrzu
- praca z mapą
Przestrzegamy zasad ruchu drogowego
- przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze
- jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie)
- tworzymy kodeks pieszego
- pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek pieszych
- spacer po okolicy i na plac zabaw
Sprzątamy Świat
- jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły
- pogadanka tematyczna: Dlaczego ludzie śmiecą?
- udział w akcji „Sprzątanie Świata”
Pożegnanie lata
- moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata
- malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata
- głośne czytanie bajek
Nadchodzi jesień
- wycieczka po parku w Golejewku, obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, sprzątamy zwiedzaną okolicę
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie
- układanie krzyżówek z hasłem jesień
- oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce wakacyjnej
PAŹDZIERNIK
Zwierzęta wokół nas
- wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach, Co to są zwierzęta nocne?
- zwierzęta hodowlane w gospodarstwach
- gry i zabawy w odgłosy zwierząt
- gry i zabawy stolikowe
- gry i zabawy z piłką
Jesienne zmiany w przyrodzie
- pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie
- poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści, pospolite drzewa liściaste, iglaste
- wycieczka po okolicy i na plac zabaw
- rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru
- wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie,wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny
Jesienne prace w ogrodzie
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
- rozmowa na temat związków przyczynowo - skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku
- jesienna pogoda, wypowiedzi uczniów na temat pogody
- jesienne skarby, zorganizowanie jesiennej wystawki, wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku
- wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac
- czytanie tekstu z podziałem na role
- wycieczka do parku i na plac zabaw
- wiersze o tematyce jesiennej, słuchanie czytanych przez nauczyciela bajek
Dzień Edukacji Narodowej
- rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy
- przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń.
Oglądanie filmów o tematyce przyrodniczej
LISTOPAD
W zdrowym ciele zdrowy duch
- pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią
- witaminy z owoców i warzyw
- sposoby przechowywania owoców i warzyw
- głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki
- wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie
- gry i zabawy stolikowe
- gry i zabawy z piłką
Świetlicowe przyjaźnie
- swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach
- praca plastyczna mój przyjaciel
- głośne czytanie bajek
Ptasie odloty
- żegnamy odlatujące ptaki – spacer po okolicy
- głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii
- rozpoznawanie ptaków i ich nazw
- wspólna rozmowa na temat; dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
- oglądanie książek o ptakach, albumów...
- wykonanie papierowej składanki ptaka
- w jaki sposób pomagamy ptakom które zimują w kraju? -pogadanka
Układ Słoneczny
- co to jest Układ Słoneczny?
- praca z encyklopedią, słownikiem geograficznym
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat Układu Słonecznego
- wspólne objaśnienie pojęć: astronom, astronauta
- kim był Mikołaj Kopernik?
- Wyjaśnienie pojęcia „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”
Zmiany pór roku
- obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie - zajęcia terenowe
- ustalenie, co jest przyczyną zjawiska pór roku w przyrodzie
- omówienie pozornej wędrówki Słońca i długości dnia i nocy w każdej z pór roku
- rozmowa nt. zmian przyrody w różnych porach roku i ich wpływie na życie ludzi, zwierząt i roślin
- słuchanie utworu muzycznego A. Vivaldiego „Cztery pory roku”(jesień)
Narodowe Święto Niepodległości
- opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów
- przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego
- dział w uroczystości szkolnej z okazji Narodowego Święta Niepodległości
- przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego
- oglądanie bajek i filmów dla dzieci
GRUDZIEŃ
Moja rodzina
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacją przyniesionych pamiątek, zdjęć
- rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny
- zabawa w architekta – dom moich marzeń; praca plastyczna
- wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie "Jak postępować, by tworzyć kochającą się rodzinę?
- gry i zabawy z piłką
- wspólna rozmowa nt. Jak dzielę się obowiązkami z rodzeństwem, by pomóc rodzicom?
Książka moim przyjacielem
- jak zachęcić innych do czytania książek?- rozmowa
- moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki
- pogadanka z bibliotekarzem nt. zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczanych książek
- czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role
- wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania
- piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz, odczytanie najciekawszych prac
- opowiadamy i czytamy baśnie
Otrzymujemy i dajemy prezenty
- pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty
- adresowanie koperty, krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata
- portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna
- nauka pakowania prezentu w ozdobny papier
- oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce świątecznej
Przygotowujemy się do świąt
- wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka
- słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia
- oglądanie gałązek jemioły, rola plantacji świerków w ochronie lasów
- słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd- tradycje Bożego Narodzenia
- wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu
- swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii
- wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim
Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach
- omówienie ilustracji przedstawiającej szopki
STYCZEŃ
Witamy Nowy Rok
- swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok
- zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do wyznaczonego celu
- jak zaplanować bal karnawałowy?
- wspólna rozmowa
- doskonalenie gry w warcaby
- zabawy skoczne ze skakanką
Zima, zima
- obserwacja otoczenia wokół szkoły
- zabawy ruchowe na boisku
- zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki
- wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji
- jak pomagamy ptakom podczas zimy?
- malowanie zimowych drzew różnymi technikami; np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą - barwy zimne
- ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi
- rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”
Bezpiecznie na śniegu i lodzie
- swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych
- rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych
- niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni - droga hamowania pojazdów zimą
- wycieczka do parku
Nasza biblioteka
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek
- co mogę zrobić dla szkolnej biblioteki?
- przypominamy regulamin biblioteki
- rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka - „Książka to najlepszy przyjaciel”
Moja Babcia i mój Dziadek
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem
- redagowanie życzeń dla babci i dziadka
- próby składania życzeń
- rozmowa nt. szacunku do osób starszych
- oglądanie bajek i filmów dla dzieci o tematyce zimowej
LUTY
Przyglądamy się zimie
- gry i zabawy na śniegu, toczenie kul, lepienie bałwana
- wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, papieru kolorowego
- obserwacja pogody w lutym: temperatura, opady, długość dnia
- obserwacja stopnia zanieczyszczenia śniegu, roztopienie śniegu, filtrowanie wody
- malujemy zimę – praca plastyczna
Tropimy ślady na śniegu
- tropienie i rozpoznawanie śladów zostawianych przez kolegów
- analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra
- raca plastyczna: „Fantastyczne zwierzaki i ich ślady”
Dokarmiamy zwierzęta zimą
- rozmowa na temat sposobu dokarmiania zwierząt zimą
- pogadanka - jak należy się zachowywać na zajęciach terenowych
- wycieczka terenowa – dokarmiamy naszych podopiecznych
- praca plastyczna „Zwierzęta zimą”
- zabawy ruchowe z kółkiem ringo
Dbamy o naszą świetlicę
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy
- ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyku świetlicy
- jak należy dbać o sprzęt szkolny? – rozmowa
- giełda pomysłów „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza”
- oglądanie bajek i filmów przygodowych dla dzieci
MARZEC
Pory dnia i roku
- rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc
- praca z globusem
- uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi
- swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku, zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach
- warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku
- Dzień Kobiet
Zapach przedwiośnia
- analiza przysłowia „W marcu jak w garncu”
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wspólnego wyjścia
- obserwacje podczas spaceru oznak przedwiośnia
- swobodna rozmowa nt. zaobserwowanych zmian zachodzących w przyrodzie
- ćwiczenia i zabawy ruchowe i oddechowe tematycznie związane z przedwiośniem
Przyjaciel Ziemi
- swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi
- zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”, Światowy Fundusz Ochrony Przyrody -praca z przygotowanymi materiałami
- jak ja mogę pomóc Ziemi? - swobodne wypowiedzi
- próba refleksji nad obecną sytuacją
- zabawy na wolnym powietrzu
Obserwujemy przyloty ptaków
- spacer po najbliższej okolicy
- obserwacja ptaków, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych, zapoznanie z budową ptaków, określenie kierunków przylotów i odlotów
- obserwacja ptasich gniazd, określenie miejsc budowy gniazd i „materiałów budowlanych”
- rola gniazd w życiu ptaków – swobodne wypowiedzi
- praca plastyczna „Ptasie powroty”
Powitanie Wiosny
- uroczyste topienie Marzanny
- obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny
- układanie haseł witających wiosnę
- rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie
- oglądanie filmów przyrodniczych
KWIECIEŃ
Poznajemy drzewa
- wycieczka przypominamy gatunki poznanych drzew
- obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych, omówienie warunków życia
- rozpoznawanie drzew po liściach, igłach
- budowa liści
- swobodna rozmowa - uczniowie opisują poznane drzewa, wykazują różnice i podobieństwa
Wiosenne prace
- swobodne wypowiedzi dzieci o wiosennych pracach w ogródku
- rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy, określenie co możemy zmienić, poprawić, naprawić, posprzątać
- gry i zabawy ruchowe z przyrządami
- gry stolikowe
Malujemy pisanki
- swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych
- malowanie pisanek
- ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę, pisankę marzeń
- rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus dyngus
- własne doświadczenia związane z tym świętem - rozmowa
Składamy świąteczne życzenia
- indywidualne wypowiedzi uczniów o zwyczajach wielkanocnych ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pisania świątecznych kart
- zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach
- wspólne zgromadzenie słownictwa potrzebnego do napisania świątecznych życzeń
- projektowanie własnych kart i pisanie życzeń
- oglądanie bajek i filmów dla dzieci
Światowy Dzień Ziemi
MAJ
Majowe święta
- oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja”
- opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała
- gry stolikowe
Wiosenna pogoda
- wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju
- majowe kwiaty, poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy
- poznajemy procesy zapylania i rolę pszczół
- praca plastyczna „Polne Kwiatki”
- poznanie różnych gatunków chwastów: wzajemne prezentowanie chwastów zebranych na wycieczce
- próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości
- swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów
- czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie; kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast
Moja rodzina
- wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny
- przytaczanie rodzinnych anegdot
- prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych
Moja mama, mój tata
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy
- układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty
- moi rodzice - praca plastyczna
Nasze zdrowie
- próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję?, Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na lekcjach wf?
- sprawdzamy swoją sprawność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym
- głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka
- odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie
- swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie
- oglądanie filmów przyrodniczych
CZERWIEC
Dzień Dziecka
Poznajemy prawa dziecka
- wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata
- praca z mapą, odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie
- próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
- uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie
- zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci - Order Uśmiechu
- projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę
Lato, lato...
- rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem
- mój przepis na lato - pisemna praca w grupach
- przypominamy letnie i wakacyjne piosenki
- swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu
- praca plastyczna pt. „Lato”
Obserwujemy otaczającą nas przyrodę
- obserwowanie zmian jakie nastąpiły w przyrodzie
- swobodne wypowiedzi na ww. temat
Gdzie na wakacje.
- raca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje
- nauka wakacyjnych i letnich piosenek
- zabawy ruchowe na boisku szkolnym
Wakacyjne przestrogi
- swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak bezpiecznie podróżować”?
- przypominamy numery alarmowe
- układamy wakacyjny regulamin
- oglądanie filmów o tematyce wakacyjnej